TRAVEL | Een dagje in mooi Veere

Met het mooie weer gingen we naar Zeeland waar we een feestje hadden. We hebben dus een bezoek gebracht aan het stadje Veere. Een heel mooi oud en historisch dorpje waar je je ogen de kost kan geven aan de historische architectuur. De vakantiegevoel kwam weer naar boven. Lees met mij mee en bewonder Veere zoals ik het door mijn camera zie.

Waar ligt Veere?


Veere is een historisch stadje aan het Veerse meer op het voormalig Zeeuwse eiland Walcheren. Veere is één van de plaatsen in Zeeland die een beschermd stadsgezicht hebben.
Veere is gesticht ergens in de 12 of 13 de eeuw en kende een grote economische groei in de 16de eeuw. Dit kwam voornamelijk omdat Veere het stapelrecht op Schotse wol had en hierdoor het monopoly hier op had. In deze periode is het stadhuis van Veere gebouwd dat bekend staat om zijn carillon. Ook de Schotse huizen aan de kaai stammen uit deze periode en zijn tegenwoordig ingericht als museum. In de kelder van de panden die bekend staan als “Het Lammeken” en “De Struijs” in er een restaurant gevestigd.

Bron: www.mooistedorpjes.nl



Mooie oude gebouwen


Ik waande me in een totaal andere wereld toen ik door Veere liep. Pittoreske kleine huisjes en een centrum die heel knus en buitenlands aanvoelt. Over de Kaai lopen en denken dat je in Schotland rondloopt. 











Oude winkeltjes uit grootmoeders tijd


Een snoepwinkeltje, een antiekzaakje, een boekhandel die sigaretten verkoopt, een bakkerij, etc. In Veere hebben ze geen supermarkt dus als er boodschappen gehaald moest worden dan moest men naar een ander dorp gaan.
















Bezienswaardigheden


Veere had in het verleden een zeer belangrijke functie i.v.m. het wol maar de belangrijkste kern is toch de haven. Met het mooie weer was het een komen en gaan van schepen. Heel mooi om te zien.




Met deze foto impressie laat ik zien dat Veere een bezoekje waard is. Gezellige stadskern, een mooie knusse haven en heel veel toeristen in de zomermaanden. 

Ben jij ooit in Veere geweest of woon je zelf in Veere? Ben je het met me eens dat Veere mooi is? Laat een reactie achter onder deze blogpost.

Groetjes,

Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten