Posts tonen met het label reisverhalen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label reisverhalen. Alle posts tonen

TRAVEL | Een dagje in mooi Veere

Met het mooie weer gingen we naar Zeeland waar we een feestje hadden. We hebben dus een bezoek gebracht aan het stadje Veere. Een heel mooi oud en historisch dorpje waar je je ogen de kost kan geven aan de historische architectuur. De vakantiegevoel kwam weer naar boven. Lees met mij mee en bewonder Veere zoals ik het door mijn camera zie.

Waar ligt Veere?


Veere is een historisch stadje aan het Veerse meer op het voormalig Zeeuwse eiland Walcheren. Veere is één van de plaatsen in Zeeland die een beschermd stadsgezicht hebben.
Veere is gesticht ergens in de 12 of 13 de eeuw en kende een grote economische groei in de 16de eeuw. Dit kwam voornamelijk omdat Veere het stapelrecht op Schotse wol had en hierdoor het monopoly hier op had. In deze periode is het stadhuis van Veere gebouwd dat bekend staat om zijn carillon. Ook de Schotse huizen aan de kaai stammen uit deze periode en zijn tegenwoordig ingericht als museum. In de kelder van de panden die bekend staan als “Het Lammeken” en “De Struijs” in er een restaurant gevestigd.

Bron: www.mooistedorpjes.nl



Mooie oude gebouwen


Ik waande me in een totaal andere wereld toen ik door Veere liep. Pittoreske kleine huisjes en een centrum die heel knus en buitenlands aanvoelt. Over de Kaai lopen en denken dat je in Schotland rondloopt. 











Oude winkeltjes uit grootmoeders tijd


Een snoepwinkeltje, een antiekzaakje, een boekhandel die sigaretten verkoopt, een bakkerij, etc. In Veere hebben ze geen supermarkt dus als er boodschappen gehaald moest worden dan moest men naar een ander dorp gaan.
















Bezienswaardigheden


Veere had in het verleden een zeer belangrijke functie i.v.m. het wol maar de belangrijkste kern is toch de haven. Met het mooie weer was het een komen en gaan van schepen. Heel mooi om te zien.




Met deze foto impressie laat ik zien dat Veere een bezoekje waard is. Gezellige stadskern, een mooie knusse haven en heel veel toeristen in de zomermaanden. 

Ben jij ooit in Veere geweest of woon je zelf in Veere? Ben je het met me eens dat Veere mooi is? Laat een reactie achter onder deze blogpost.

Groetjes,

Paula

TRAVEL | Ooit van het eiland TABARCA gehoord?


In September ben ik weer voor een paar dagen op vakantie geweest in Spanje. In onze planning stond "het eiland Tabarca bezoeken". Zo gezegd zo gedaan. Een heel klein en knus eilandje met serieus hele mooie dorpskern. Overal gekleurde huisjes met ieder zijn eigen kleur en raambedekking. Tabarca is alleen per boot of ferry te bereiken en is een bezoekje waard. 


Waar ligt Tabarca?


Tabarca is een klein eiland dat zich voor de Spaanse kust bevindt op enkele kilometers van de badplaats Santa Pola. Het eiland maakt deel uit van de provincie Alicante. Het is 1800 meter lang en het heeft een maximale breedte van 400 meter. De maximale hoogte bedraagt 15 meter. In de onmiddellijke omgeving ervan liggen een aantal kleinere, onbewoonde, eilanden en klippen.
Bron: Wikipedia

Onze dagtrip


We waren dus van plan om daar maar een paar uurtjes te blijven. Gelukkig deden wij het ook want op zaterdag hadden waarschijnlijk alle Spanjaarden het plan om naar Tabarca te gaan. De veerboot was vol en het was bijna 34 graden maar de wind op de boot deed alles weer goed. Een kleine half uur vanaf Santa Pola naar Tabarca voor maar € 10,=. Via foto's laat ik een impressie zien van het eiland. Veel kijkplezier.



























Bereikbaarheid


Zoals geschreven is er een bootverbinding van het eiland met Alicante terwijl er ook vanuit het nabijere Santa Pola (half uur) een veerdienst is. Vanuit Torrevieja (1 uur), Benidorm en El Campello is het eiland ook bereikbaar. Let wel op dat in de zomerperiode de vertrektijden anders zijn dan buiten het seizoen. 

De veerboot


Ooit in Amsterdam met de pont vanaf het Centraal Station naar Amsterdam Noord gevaren? Het is bijna dezelfde boot maar dan met stoelen boven op het dek en in de onderste dek kan je de vissen via een raam bekijken. Helaas had mijn camera kuren want anders kon ik jullie de foto's laten zien. 




Ik heb genoten van het eten en de omgeving op Tabarca maar of ik hier nog eens een keer naartoe wil gaan? Nee niet als het boven de 30 graden is. Door de hitte hebben we niet het hele eiland afgelopen maar we hebben wel de heerlijkste vis en paella gegeten en dat is voor mij toch wel belangrijk.....

Ben jij ook ooit op Tabarca geweest? Laat een reactie achter onder deze blogpost.

Groetjes,

Paula