FOOD - Zelf brood maken zonder te kneden.....

Lunchen lunchen....3 x per dag goed eten (ontbijt is het belangrijkste) en zo weinig mogelijk tussendoortjes. Zo blijf ik op gewicht. Alhoewel ik al jaren 52 kilo weeg met een lengte van 1.50 mtr. mag ik zeggen dat dit wel goed is. Niet meer en niet minder. Brood is 1 van de bestanddelen van een bepaalde maaltijd. Ontbijt, lunch of diner, maakt niet uit. 


Brood

Brood eet ik niet elke dag omdat dit schijnbaar helemaal niet goed is voor je. Suiker moet ik nog mee gaan afbouwen maar dat is van latere zorg! Mijn brood maak ik zoveel mogelijk zelf zodat ik weet wat er allemaal inzit. Ik kan naar de supermarkt gaan en brood kopen omdat het makkelijker is en misschien goedkoper maar niets is minder waar, want je kan zelf brood maken en het is helemaal niet moeilijk en niet eens duur.

BEREIDINGSTIJD

Inclusief rijzen en bakken: 6 uur

BENODIGHEDEN


3 koppen tarwemeel

1/4 theelepel droge gist

1 theelepel zout

1 1/2 kop heet water

Nigella zaadjes en Sesam zaadjes

BEREIDING

Neem een deegkom en doe hier alle droge ingrediƫnten in en vermeng deze heel goed in.


Voeg het hete water toe en meng deze net zo lang totdat er een deegbal ontstaat. 


Dek de schaal af met vershoudfolie en laat de deegbal 4 uur rijzen op een warme plek. Liever niet bij de verwarming maar temperatuur moet wel rond de 20-21 graden zijn.


Na 4 uur ga je de deegbal een klein beetje uitrollen. Niet te hard drukken want anders gaat de lucht eruit. Wat we nu gaan doen is de deeg uitvouwen. Je maakt een vierkant. Die deel je in je gedachten door 3-en, vervolgens vouw je de rechterlap naar het midden toe en de linkerlap ook. Je krijgt nu weer een vierkant. Die ga je weer uitrollen en vervolgens ga je weer uitvouwen. Deze handeling moet je 3 keer doen en bij de 3e keer moet je een ronde deegbal maken. Niet kneden.
Sprenkel nu de Nigella zaadjes en de Sesam zaadjes over de bovenkant van de deegbal.


Doe de deegbal weer in de deegkom bekleed met bakpapier. Dek de schaal af met een vochtige doek en laat de deeg weer 1 uur rijzen.

Verwarm de oven 10 minuten voor voordat de rijstijd bijna om is op 230 graden

Neem een ovenvaste schaal, een gietijzeren pan of een tupperware ovenschaal met deksel en leg de schaal in de oven.


Na 10 minuten doe je de deegbal met bakpapier in de warme schaal of pan en bak het brood de eerste 30 minuten met deksel erop. Vervolgens 15 minuten zonder deksel. Om de korst knapperig te maken heb ik onderin de oven een schaal met water gelegd. Dus het wordt verwarmd en gestoomd.



Voila, en zie hier het eindresultaat

Ik zeg: EET SMAKELIJK

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten