FOOD: Roti boy/Coffeebun/Paparoti/Mexican bun: een echt broodje met als ingredient koffie

In 2008 heb ik in het ziekenhuis gelegen in de Indonesische metropool Jakarta. Ik kon de eerste 3 dagen geen vast voedsel binnenkrijgen want het ging er ook meteen uit. Het enige wat ik in die 3 dagen kon eten was een broodje met als topping een koffiebeslag genaamd Rotiboy. Er is een gelijknamige speciale bakkerij in het centrum van Jakarta waar onze nicht elke keer naartoe moest omdat dit broodje zo lekker zacht is en ik kon er heel veel van eten in tegenstelling tot al het andere voedsel dat mij werd aangeboden.

Toen mijn nicht een paar jaar geleden naar Nederland kwam, was het eerste wat ik bij haar bestelde Roti boy. Ze nam 10 stuks voor me mee en daar heb ik 2 maanden over gedaan voordat het helemaal op was. Ik ben daarna op zoek gegaan naar het recept maar kon het maar niet vinden totdat ik afgelopen week nogmaals de naam Roti Boy intikte en er een indonesiche omschrijving van het recept tevoorschijn kwam. I am HAPPY!!

Ingredienten

Zoals gezegd bestaat de Roti Boy uit een broodje en een topping.

VOOR HET BROODJE:

250 gram zelfrijzend bakmeel
40 gram suiker


 7 gram gist

1 geklutste ei

100 ml. warme melk
30 gram zachte boter

1/2 theelepel zout

VOOR DE TOPPING:

2 eetlepels roomboter
2 eetlepels poedersuiker

1 geklutste ei
2 eetlepels oploskoffie (sterk) vermengd met 1 eetlepel heet water

4 eetlepels zelfrijzend bakmeel

VULLING:

125 gram boter die in blokjes is gesneden. Het aantal blokjes moet evenredig zijn aan de broodjes. Bij 6 broodjes 6 blokjes roomboter
OF blokjes van een chocoladereep

BEREIDING

Doe in een kopje het warme melk en doe hier de gist in. Roer dit heel goed en laat het vervolgens 5 minuten staan.

Vermeng vervolgens alle droge ingrediƫnten in een deegkom (behalve het zout).

Doe dan de geklutste ei en dan de gistmengsel.

 Goed mengen en dan de zachte boter toevoegen en het zout. Zout nooit op de gist wanneer het nog niet is gemengd want anders remt het de werking van de gist.

Dit mengsel heel goed mengen en vervolgens kneden. Duurt ongeveer 10 minuten voordat alles goed gekneed is en het een samenhangende en gladde bal wordt. 

Doe de deegbal in een deegkom en dek deze af met een vershoudfolie en laat het een uur rijzen in een warme ruimte. Ik heb het bij de verwarming geplaatst maar je zou het ook in de oven kunnen stoppen op de laagste ovenstand maar dan met de ovendeur open.


We gaan nu de topping voorbereiden:
Doe de zachte boter in een beslagkom en mixer deze totdat het helemaal wit is. Voeg de poedersuiker erbij en mix deze mee totdat het room is geworden. Voeg daarna de meel en ei toe en daarna pas de koffiemengsel die je vantevoren met heet water hebt aangemaakt. Doe de pasta nu in een spuitzak en knoop het goed dicht.

 Stop de spuitzak in de koelkast totdat de broodjes klaar zijn om te bakken.
 
Na 1 uur haal je de deegbal uit de kom en vouw je het luchtig 3 x. Niet kneden want anders gaat de lucht eruit. Maak ongeveer 8 bollen en leg deze op een bakplaat die bekleed is met bakpapier. Dek de bollen af met vershoudfolie en laat de bollen weer voor een uur rijzen.


Na 1 uur is het nu tijd om de bollen te vullen met de blokjes boter of chocolade. Nadat ze gevuld zijn leg je ze op de bakblik terug. 



Je neemt de spuitzak uit de koelkast en versierd de bovenkant van de broodjes met de deeg in de spuitzak. Mijn deeg was niet goed gegaan want ik had de boter gesmolten en in de koelkast is het hard geworden. Dus gebruik absoluut alleen zachte boter die niet te snel hard wordt in de koelkast.

Stop de broodjes in de voorverwarmde oven op 180 graden en bak ze af in 20 minuten.



Ik zeg eet smakelijk en ik hoop dat je ze net zo lekker vind als ik.

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten