FOOD - Nasi kuning uit de rijstkoker

Ik wil elke dag lekker eten voor weinig geld. De Indonesische keuken is niet altijd lowbudget en dat komt voornamelijk door de kruiden en specerijen die je in een gerecht moet gebruiken. Daarom heb ik altijd een grote voorraad aan kruiden en specerijen in mijn voorraadkast en diepvries. Een feestmaaltijd is nooit compleet zonder Nasi Kuning (Gele Rijst). Ik beschrijf een recept die heel snel en makkelijk te bereiden is.

Als ik het recept van de traditionele wijze van bereiden van de Nasi Kuning ga beschrijven dan is dit veel te veel werk en vooral als je het nog nooit hebt gemaakt. Er zijn diverse manieren om Nasi Kuning te maken maar het belangrijkste is, is dat je pandanrijst gebruikt en liever met lange korrel. Smaken verschillen per persoon maar eigenlijk doe ik altijd een klein snufje vanillesuiker en daun djeruk perut (citroenblad) erbij maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Daarom een plane recept met alleen de bladeren van de pandangplant.

Benodigheden 

Dit recept is gebaseerd op een rijstkoker van 2,2 liter. Heb je een kleine rijstkoker dan pas je de ingrediĆ«nten aan door bijvoorbeeld alles door de helft te nemen.

1 kilo pandanrijst (lange korrel)
2 bladeren daun pandan (bij de toko of chinese groothandel te halen: pandangblad)
500 ml. kokosmelk (Kara of Aroy, ook bij de toko te verkrijgen)
snufje zout
2 theelepels kunjit (geelwortel)
Plusminus 250 ml tot 500 ml water (afhankelijk hoe groot je rijstkoker is)

Bereiding:

Was de rijst totdat het water helemaal helder is

Voeg de kokosmelk hieraan toe

Voeg de daun pandang bij

Doe een snufje zout erbij


Doe de kunjit erbij


Alles goed mengen tot 1 geheel

Voeg nu het water toe beetje bij beetje en roer goed. Check of je voldoende water hebt door met je wijsvinger in het mengsel te gaan en dat het onder water staat tot anderhalve vingerkootje. Wacht, misschien ingewikkeld omschreven maar ik laat je een foto zien.

Doe de deksel op de cooker en zet deze aan. Wanneer de rijst klaar is springt het knopje vanzelf over op "warm".




Joehoe de gele rijst is klaar. Nu nog even de rijst losmaken met de bijbehorende rijstlepel en dan nog even 10 minuten laten staan. Na de 10 minuten kan je het gerecht gaan gebruiken.


Nasi Kuning is een onderdeel van de rijsttafel dus als je mijn vorige blogposten hebt gelezen of gevolgd, dan kan je hierbij de kipsate, satesaus, de atjar ketimoen en eventueel een wokgerecht bij eten.

Ik zeg Selamat Maken, Eet Smakelijk, Bon Appetit, Afiyet Olsun

Ga je dit gerecht ook uitproberen? Laat een reactie achter als je het hebt gemaakt!

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten