Help...mijn ovenrekken stralen weer

Goedemorgen zonder zorgen!! Ja, echt wel zonder zorgen want ik had een probleem dat ik mijn ovenrekken niet schoon kreeg. Ik probeerde allerlei schoonmaakmiddelen maar het hielp niet. Dus ben ik op YouTube gaan kijken wat anderen hebben gedaan en ik heb een experiment uitgevoerd!! Ik moet er wel bij zeggen dat ik het experiment zo interessant vind dat ik de ovenrekken extra vies heb laten worden zodat ik het resultaat ook kan bewijzen.


Experiment

Het experiment was om je vieze vette ovenrekken weer stralend schoon en blinkend te krijgen door ze een nacht in een vuilniszak te stoppen met een bakje ammoniak. 

Ik heb de werkingstijd gerekt door er een hele dag van te maken. Ik raad je aan om dit te doen als je jouw oven de hele dag niet gaat gebruiken EN laat de zak buiten staan. Ik heb ze op zondagochtend de ovenrekken en bakblik in een grote vuilniszak gestopt samen met een bakje ammoniak en buiten op balkon gezet (en het stormde ook nog eens) en op maandagochtend eruit gehaald en schoongemaakt.

Op maandagochtend heb ik de vuilniszak buiten op balkon opengemaakt. Je ruikt de sterke vieze geur van ammoniak en ik was blij dat ik het buiten heb gedaan want die geur is verschrikkelijk. Maar ik heb natuurlijk een handdoek voor mijn neus gehouden want ik wist hoe die ammoniakgassen zijn. Door die gassen worden de vetten week en zacht waardoor het makkelijker is om schoon te maken. En nu naar de keuken om te checken of het inderdaad helpt.



Welke (schuur)spons gebruik je?

In het filmpje gebruikte de vrouw een schuurspons met roze zeep erin maar die had ik niet in huis dus gebruikte ik een oude schuurspons en deed hier afwasmiddel op. Ik begon met boenen en zag meteen resultaat. Alle vet ging eraf en de stangetjes zagen meteen als nieuw.



Ovenrek


Na goed boenen en de moeilijke plekken met een oude tandenborstel te hebben bewerkt, moet ik zeggen dat het experiment is gelukt. Kijk maar naar het verschil.
  

Bakblik


 

Gietijzeren pannendragen

I am happy want ik heb weer een schone vetvrije oven en de ovenrekken blinken weer en nu aan de slag met de pannendragers.

Op die zondagochtend had ik ook de gietijzeren pannendragers met een pasta van baking soda en lauw water ingesmeerd en ook op de maandagochtend schoongemaakt. Natuurlijk weer blinken en helder.



Zo, ik kan weer zeggen dat alles blinkt en schoon is. Dagelijks goed onderhouden scheelt een hoop werk. Dus altijd na gebruik van gasfournuis en oven meteen de boel schoonmaken. Vet blijft altijd een probleem maar beter voorkomen dan genezen.

Heb je andere tips om de ovenrekken, bakblik en oven schoon te maken? Reageer dan onder deze blogpost!

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten