FOOD - Kue Mangkok - gestoomde cupcake

Goedemorgen, ik heb elke dag lekkere trek. Ik kan naar de supermarkt gaan en dan pakken koek kopen en vervolgens helemaal opeten en daarna weer naar de supermarkt maar het geeft geen voldoening.

Vroeger, en dan praat ik over meer dan 10 jaar geleden, maakte ik wekelijks Indonesische en Molukse koekjes/hapjes. In de loop der jaren kreeg ik het steeds drukker op het werk en had dus minder tijd. Inmiddels heb ik alle tijd van de wereld en ben dus weer begonnen. Recepten uitzoeken en experimenteren en steeds weer bijspijkeren. Voedsel maak je naar je eigen smaak en je probeert een recept steeds weer te verbeteren. 

Mijn moeder heeft 10 kinderen en toen we nog klein waren maakte ze elke dag lekkere dingen. Ze stond urenlang in de keuken en kwam dan steeds met de lekkerste Indonesische en Molukse hapjes. De laatste paar jaren doet en kan ze het niet meer omdat ze in een verzorgingstehuis woont maar ze heeft ons allemaal geleerd (verplicht) om te koken, bakken en braden. 1 van de recepten is kue mangkok. Zij stoomde de cakejes in een theeglas en en als ze klaar waren mochten mijn zusje en ik een warme kue mangkok proeven. Ik heb geen kleine theeglazen dus heb ik de cupcakevormpjes gebruikt. Ook voor de presentatie een aanwinst.

Onderstaande recept heb ik van mijn nicht uit Arnhem gekregen. En ze zijn lekker....


RECEPT KUE MANGKOK

Ingredienten (10 stuks)


2 theekoppen zelfrijzend bakmeel
1 theekop fijne kristalsuiker
Kleurstof naar keuze (ik heb de groene pandan pasta gebruikt en de roze kleurstof van de Xenos. Als je voor natuurlijk wilt gaan dan kan je bietensap of een ander natuurlijk product gebruiken)

1 zakje vanillesuiker
1 zakje bakpoeder (bakpoeder eerst aanmaken met lauwwarm water om de werking te stimuleren)

1 theekop droge kokos

2 theekoppen 7-up of Spa Rood (in ieder geval koolzuur erin. Soda kan ook)
Snufje zout

10 papieren cupcakevormen

10 cupcakevormpjes van silicone of kleine theeglazen zijn ook goed maar dan moet je de papieren cupcake niet gebruiken. Ik heb de siliconevormpjes ooit eens bij de Lidl gekocht maar je kan ze ook bij de Xenos krijgen. Ook mini formaat.


Een stoompan om de koekjes te stomen

Juslepel

BEREIDING

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Doe in een beslagkom de zelfrijzend bakmeel, suiker, vanillesuiker, droge kokos erin en vermeng dit goed.

Voeg de 7-up toe en roer deze goed door de droge bestanddelen. De kokos zal je altijd zien maar zo hoort het. Het beslag is waterig en dat is goed.

Neem 2 kommetjes en verdeel het beslag evenredig in de kommen.

Voeg de kleurstoffen toe die jij leuk vind. Elke kom een eigen kleur. Je hebt maar een paar druppels nodig want de kleurstoffen verspreiden zich heel goed.






Je beslag is klaar om in de vormpjes te doen.

Zet ondertussen de stoompan op het gasfornuis en laat het water goed koken. Doe de deksel op de onderste pan. De pan met gaten doe je er nog niet op. 

Doe in de silicone cupcakevormpjes alvast de papieren vormpjes. Dan pak je de bovenste pan met gaten van de stomer en doet ze hierin en dan pas giet je het beslag in de vormpjes. 


Stoom de cakejes in 20 minuten klaar. Je ziet dat de cake flink is gerezen en dat de bovenkant is opengebarsten. Dit hoort zo. Dit komt natuurlijk door de koolzuur.


Ik zeg "eet smakelijk" en geniet ervan.

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten