Top 4 favoriete koeken, chips en snoep

1 x per maand vul ik mijn koekjes- en snoepjeskast met allerlei lekkere dingen zodat wanneer ik gasten of logees krijg, er altijd lekkere dingen op tafel komen....ahumm....tenminste.....als ik ze zelf niet allemaal opgegeten heb!!



Mijn number one favoriet

Als je de roze koek opzoekt in Wikipedia dan volgt onderstaande beschrijving:
"De roze koek is een in Nederland veel gegeten koek gemaakt van een plat cakeje met een roze laagje fondant. Ze worden ook wel verkocht onder de naam glacékoek of fondantcakes. In Amsterdam worden de koeken "Moesselientjes" genoemd."


De beste uitvinding ever!! Deze koek doet me herinneren aan het moment dat ik in Den Haag werkte en elke dag met de trein vanaf Amsterdam naar het werk ging. Altijd een thermosfles met koffie, 6 sneetjes brood met beleg en kaas EN een roze glacékoek kopen bij de kiosk op het centraal station van Amsterdam. Maandenlang achter elkaar dezelfde producten en ik werd er helemaal niet zat van. Nee, juist niet want op een gegeven moment was het op de heenweg 1 koek en op de terugweg.

2e favoriet: roomboter kano's

Hoe heerlijk zijn de roomboter kano's. Een koek gevuld met spijs met een amandel op de bovenkant. Deze koek moet je vers eten met een glas thee of vers gezette koffie. Eventueel slagroom in je koffie en het sprookje is compleet. Ik kan over 1 koekje wel 10 minuten over doen want je moet het met de nodige aandacht opeten. Zo lekker. Een pak kano's van 6 stuks gaan bij mij in 3 dagen op. Zo heerlijk zijn deze koekjes.


3e favoriet: Bananenchips

Toen we in 1989 voor het eerst naar Indonesië gingen en aankwamen op ons eiland Ambon, werd ik in een restaurant geconfronteerd met de Bananenchips...ook wel de krupuk pisang genoemd. Deze chips is gemaakt van dun gesneden onrijpe bakbananen, bestrooid met zout of suiker, en vervolgens gefrituurd. Je kan ze ook zelf maken maar dan maak ik gebruik van een Chinese mandolin slicer. Als ze net uit de frituur komen dan moet je het eigenlijk meteen opeten want dan zijn ze nog knapperig en krokant. Heerlijk. Tegenwoordig kan je de chips in elke toko of supermarkt kopen en verschillen ze ook nog van prijs. Ik zie op de verpakking dat ik de chips heel snel moet opeten want anders is de houdbaarheidsdatum verstreken....! Nah, daar hebben we geen moeite mee hoor!!


4e favoriet: Drop

Wikipedia zegt: "Drop is een snoepgoed dat wordt gemaakt van het wortelsap van de zoethoutplant Glycyrrhiza glabra. De zuivere vorm heet blokdrop. De blokdrop wordt dan gebruikt als ingrediënt voor de snoepjes."

1 ding is zeker. Buiten Nederland lust niet iedereen deze snoep. Is typisch Nederlands natuurlijk. Bij ons thuis zijn we of waren we er allemaal gek op. Sommigen sliepen met zakken drop onder hun kussen. Zakken drop werd er vroeger bij ons thuis gehaald. Als we ziek waren dan moest mijn vader op de fiets drop voor ons halen en bij voorkeur de KOKINDJES! Die zijn zooooo....lekker!! Tegenwoordig zijn er allerlei varianten van drop op de markt en in allerlei smaken. Ik koop meestal een mix van verschillende drop.

Wat zijn jouw favoriete koek of snoep?

Zet in een reactie wat jouw favo cookies, snoep of chips zijn.

In ieder geval....als ik bij 1 van mijn vrienden, familie of kennissen kom, dan weten ze nu precies wat ze moeten gaan halen....hahahahahaa!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten