TRAVEL - Van de Molukkenstraat naar het Javaplein

De Indische Buurt is de buurt waar ik inmiddels al 21 jaar woon. Een buurt die behoorlijk in ontwikkeling is en waar veel woningen gerenoveerd of gebouwd worden. Vandaag een wandeling vanaf de Insulindeweg door de Molukkenstraat naar het Javaplein. Kijk met mij mee welke winkels of restaurants je dan tegenkomt. Ik als Molukse zie daar weinig Molukkers en als ik ze zie dan zijn het maar 1 of 2.


Kruistpunt Molukkenstraat en Insulindeweg


Wanneer je vanaf het Muiderpoortstation naar de Molukkenstraat moet gaan dan kan je het openbaar vervoer pakken (1 halte) of je loopt een stukje naar de stoplichten. Aan je rechterhand zal je het postkantoor vinden, daar tegenover het pand waar voorheen Bristol in zat. Maar als je juist oversteekt bij de stoplichten dan zal je meteen de eerste hotspot vinden.


Asian Kitchen Cafe Vijf Nul Vijf


Alhoewel dit restaurant aan de Insulindeweg huisvest, neemt niet weg dat het toch bij de Molukkenstraat hoort. Restaurant Vijf Nul Vijf zit op de hoek van de Insulindeweg en de Molukkenstraat. Asian Kitchen Cafe Vijf Nul Vijf heeft een azie gerelateerde kaart. Voorheen zat hier een chinees restaurant waar ik altijd op zondag at. Ik heb ooit eerder in dit restaurant gegeten maar vond de bediening niet echt geweldig. Je werd bijna gedwongen om alle gerechten te eten. Het eten is wel ontzettend lekker maar het eet niet lekker als het personeel je gerechten wilt opdringen. Dus voorlopig kom ik daar niet meer.



Albert Heijn, Gall & Gall en Etos


Volgens mij vallen ze onder 1 holding want zelfs bij Albert.nl kan je producten van deze 3 winkels bestellen. In ieder geval staan ze in de Molukkenstraat ook nog eens dicht bij elkaar in de buurt. 


Apotheek en Kinderopvang


Natuurlijk heeft de Molukkenstraat een apotheek...genaamd Molukken Apotheek. Recht tegenover vind je een kinderopvang die, hoe hilarisch ook, Molukkertjes heet. Ik heb nog geen 1 Moluks kind in het centrum gezien en ik loop er elke dag langs.


Maziana Bruidsmode


In het pand waar eerst een snoepwinkel zat met oud hollandse snoep, zit nu een Marokkaanse bruidsboetiek. Ik ben er nooit naar binnen gegaan (want ik heb daar niets te zoeken en ik ga niet trouwen) maar wel geregeld in de etalage gekeken. Hele mooie jurken moet ik zeggen en heel romantisch ziet het er van binnen uit. Helaas was het dicht toen ik deze foto maakte.


Badhuis Javaplein


Het restaurant dat al meer dan 21 jaar op het Javaplein staat is restaurant cafe Het Badhuis. Voorheen een echt badhuis waar de buurtbewoners die geen douche hadden, hier gingen baden. Dat zie je ook in het interieur terugkomen. Als je binnenkomt zie je tegen de muur de oude tegels van het voormalig badhuis. Vanaf het begin dat ik daar kwam wonen kwam ik hier elke keer als ik een kop cappuccino wilde drinken. Na het boodschappen halen op de markt of bij de Javastraat, neem ik een pauze om bij het Badhuis een drankje te doen. Een gezellige buurtcafé zal ik het maar noemen. Je moet daar absoluut de uitsmijter eten met 2 of 3 eieren..heerlijk!


Restaurant Wilde Zwijnen

Op de plek waar vroeger een oud bruin buurtcafé zat, zit nu restaurant Wilde Zwijnen. Wees niet bang hoor want hun menukaart bestaat niet alleen uit zwijnenvlees (volgens mij helemaal niet maar dat moet je maar ff checken) maar je hebt daar ook ander soort vlees. Het eten daar is ontzettend lekker en de prijs is meer voor de middenklassers want als je een uitkering hebt dan moet je je portemonnee helemaal leeggooien en dan nog kan je het niet betalen. Vreemd eigenlijk omdat de Indische Buurt veel mensen wonen die van een uitkering leven. Er komen steeds meer middenklassers wonen (de zogenaamde Juppen) waardoor de prijzen in de Indische Buurt gigantisch omhoog zijn gegaan. Ten nadele dus voor de bewoners met een laag inkomen. Jammer jammer jammer maar ik moet wel zeggen dat de buurt is opgeknapt.


Koffiehuis Qahwa D'Or


Een paar deuren verder vind je op de hoek een klein knus zaakje. Koffie- en theehuis Qahwa. Ik kom ook daar geregeld een bakje doen als het bij het Badhuis te druk is. In het koffiehuisje kan je ook koffie en thee los kopen. En het personeel is hartstikke aardig. Lekker rustig zitten daar zonder dat het een geklets van jewelste is. Ga gerust naar binnen bij dit leuke tentje want ik vertik het om naar de overkant te gaan bij Coffee Company. Veel te duur en veel te druk. Nee, geef mij maar een klein knus koffiehuisje waar ik in alle rust als een echte klant word behandeld.


Jansen Vintage

Schuin tegenover Qahwa D'Or loop je tegen de winkel Jansen Vintage. Als je van vintage houdt en je kan het betalen dan moet je hier zeker naartoe gaan. Ik kan het niet betalen en er waren maar weinig dingen die ik leuk vond dus ik loop er meestal langs. Maar ga gerust naar binnen want dan herken je meubels die vroeger in de jaren 70 bij ons in de huiskamer stonden. Leuk om over vroeger te praten en nostalgisch te doen.


Kapsalon Java


Naast Jansen Vintage vind je een heren- en dames kapsalon Java. De enige kapperszaak op het Javaplein. Hij bestaat al een tijdje maar ik ben hier nog nooit geweest omdat ik een vaste kapster heb. Ik constateer wel dat hij spotgoedkoop is en af en toe een actie heeft voor het knippen. De eigenaar is heel aardig en groet altijd als we langslopen. Niets mis mee.


Thirty5ive


Ik weet niet hoe ik het moet uitspreken maar ik vind het interieur helemaal geweldig. Dit restaurant is volgens IENS.NL een absolute aanrader alhoewel ik hier nog nooit ben geweest. Ze bestaan namelijk nog niet zo lang. Zij openen hun deuren pas vanaf 18.00 uur.

Recensie IENS.NL:

Een absolute aanrader in Amsterdam Oost! De kleine gerechten zijn om de uitstekend geselecteerde wijnen heen gecreëerd. Zulke mooie plaatjes opeten is bijna zonde. Wat er op het menu staat is afhankelijk van wat het seizoen te bieden heeft, maar altijd duurzaam en organisch. Van 'Smokey' tot 'Earthy' tot 'Sweet' beleef je hier de hele smaaksensatie.


Overige winkels/restaurants


Aan de overkant van Badhuis Javaplein bevinden zich nog de Febo en een thais restaurant genaamd Thai Tiger. Helaas was Thai Tiger dicht en kon ik geen mooie sfeerfoto maken. Het eten bij Thai Tiger is mij een beetje tegengevallen. Voor mijn doen dus  matig gekruid.

De volgende keer zal ik de andere helft van de Molukkenstraat aan jullie voorstellen want daar zijn totaal andere winkels en restaurants maar even leuk.
Vond je deze blogpost leuk of niet leuk om te lezen? Ik zie graag je reactie onder deze blogpost.

Groetjes Paula






Geen opmerkingen:

Een reactie posten