DIY - Mijn verven en inkten stash

Zoals een enkelen van jullie weten maak ik ook mixedmedia canvassen. Met verschillende materialen flans ik een schilderij in mekaar die ik met inkstsprays, acrylverf of distressinkt afwerk. Welke soorten en merken ik gebruik lees je in deze blogpost.


Welke soorten verf gebruik ik?


Als ik bezig ben met een mixed media canvas neemt dit meestal 2 of 3 dagen in beslag. Ik begin met een lege canvas en vanzelf komen de ideeen. Mijn inspiratie haal ik uit de YouTube filmpjes van o.a. Gabrielle Pollacio, Keren Tamir, Angela Holt en nog andere scrapbook en mixed media professionals.

Ik kijk dan welke verf- of inktsoorten zij gebruiken en probeer dan te achterhalen of de producten in Nederland te krijgen zijn. Online is veel te verkrijgen via hobbyzaken of speciale verfhandels. Maar soms is het in Nederland te krijgen en ben ik genoodzaakt om verf of inkt te mengen of zelf te maken met voedingskleurstof. Als ik in Turkije ben dan ga ik voor de verf van Cadence. Er is een klein hobbywinkeltje in Fethiye die een groot assortiment heeft in verschillende soorten verf: krijtverf, glitterverf, acrylverf en olieverf.


Veel gebruikte merken


Ik begon met acrylverf van de Action, Xenos en Big Bazaar, maar ik merkte dat deze verf niet hetzelfde effect geeft dan de professionele verfsoorten. Sommigen veranderden van kleur waardoor mijn kunstwerk lelijker werd en dat is zonde van dagen aan werk. In Turkije kocht ik de acrylverf van Talens en Faber Castell in de veronderstelling dat dit een goed merk was. Maar helaas, ook deze bleef niet lang mooi. Ik kwam toevallig in Amstelveen langs een hobbyzaak en begon toen met de verf van Amsterdam. Deze verf was geweldig. Bleef lang in kleur en was zelfs zuinig in gebruik, in tegenstelling tot de verf van Action, Xenos en Big Bazaar.

Amsterdam Acrylverf


Een heel goed merk. Smeert goed uit en is zuinig in gebruik. De kleur blijft ook lang goed, ook al hangt je kunstwerk in de zon. Ik ben blij met dit merk.


De kleuren

Zwart, wit, blauwtinten en roodtinten tot geel en groen tot violet, etc.

















Inktsprays, distress inkt, distress paint



Een totaal ander soort verf en inkt zijn de distress producten. Distress wil eigenlijk zeggen dat wanneer het product in contact komt met water dat het vervaagt of verspreidt. Het geeft zo'n mooi effect op je kunstwerk waardoor je helemaal verslaaft raakt aan je kunstwerk.












Mijn werken met behulp van deze verven inktsprays






Misschien ben je zelf ook een mixed media artist of is je hobby mixed media canvassen maken? Laat dan een reactie achter met eventueel een foto van je werk achter onder deze blogpost.

Groetjes,
Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten