Vandaag Moederdag. Van welke liedjes houd je moeder van?

Goedemorgen, vandaag is het Moederdag en wij vertrekken zo richting onze moeder die in een verzorgingstehuis woont. Mijn moeder van 85 woont al een tijdje op eigen verzoek in het verzorgingstehuis en vind het heerlijk daar. Alhoewel ze toch liever een woning met 3 slaapkamers wilde is ze toch best tevreden met haar 2-kamerwoning. Wat heel emotioneel is, is dat zij 1 van de laatste 1e generatie Molukse in de Molukse wijk in Almelo is die nog leeft. Dus een blogpost over haar mag uit respect en eerbetoon.



1. Muziek uit haar jeugd

Ooit vertelde ons dat ze het nummer van Shirley Temple altijd mooi vond en meezong. Een Engels liedje over LOLLIPOP. Ze zong het ons voor maar was de helft van het nummer natuurlijk vergeten maar ze weet het deuntje nog steeds. Het liedje is in 1934 uitgebracht. 


2. Sioh mama

Ik ben van Molukse afkomst en ben opgegroeid met Molukse en Indonesische liederen (balads, gospel, soul, funk, etc.). Speciaal voor Moederdag Molukse en Indonesische nummers voor de 1e generatie moeders die nu nog in Nederland leven. Op verzoek kan ik de vertaling geven.


2. Pangkuan Ibu

Een kind die terug denkt aan de momenten dat hij of zij op de schoot van zijn moeder zit.


3. Naruwe - Cuma ale sandiri

Naruwe een jongensgroep uit de Molukken en om precies te zijn uit het dorp waar mijn moeder oorspronkelijk vandaan komt...Ouw. Een dorpje die naast het dorp van mijn vaders dorp Ullath ligt. Cuma ale sandiri betekent eigenlijk...Alleen jij!




4. Indah rencanamu Tuhan

1 van de lievelingsnummers van mijn moeder die wij ook ooit als gezin voor haar tijdens een kerkdienst voor haar hebben gezongen op haar 85ste verjaardag.

5. Kalau kucari damai

Ook 1 van de lievelingsnummers van mijn moeder. Een gospel over als je op zoek bent naar vrede dan is er maar 1 iemand waarbij je terecht kan.


6. Al Green - God is standing by

Voordat mijn moeder ziek werd en voordat zij naar het verzorgingstehuis ging, zongen wij altijd dit nummer met haar samen.

7. Lisaboli kakalisa

Lisaboli kakalisa is de oude benaming van het dorp Ouw waar mijn moeder oorspronkelijk vandaan komt. Over het dorp is een lied geschreven en wordt ook beschouwd als het volkslied.

8. God van trouw


Wat hebben wij dit nummer vaak beluisterd en samen met onze moeder gezongen. Ze werd er vrolijk van en tikte alleen maar met haar handen op de maat van de muziek.



Wij gaan nu genieten van een zonnige Moederdag en ik hoop dat jullie dit ook zullen hebben. Geniet van het leven want het duurt maar even.

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten