Lifestyle - capsule wardrobe - tassen opruimen

Misschien dat je nu inmiddels weet wat de capsule wardrobe betekent en wat het inhoudt. Ik ben al begonnen om mijn kledingkast leger te maken, mijn schoenenstash te reduceren en nu ben ik begonnen om mijn assortiment aan tassen te minderen. Een hele klus want eigenlijk wil ik niets wegdoen maar, ik stel me altijd de vraag "is het nodig? Heb je het echt nodig? Wat is de toegevoegde waarde om zoveel spullen in huis te hebben? 




Waarom zoveel tassen?

Ja...dat is een goeie vraag. Ik weet het zelf niet OF ik wil het niet weten. In ieder geval wilde ik altijd voor mijn werk een tas die bij mijn jas en schoenen paste. Tja, en als je verschillende kleuren jassen en schoenen hebt, dan wil je ook verschillende kleuren en modellen tassen hebben. Belachelijk eigenlijk want eigenlijk is dit puur materialisme. Het hebben...hebben...hebben... Tja zo zijn mensen nu eenmaal. 
Vroeger moest ik alles hebben want ik had een goed betaalde baan en kon me ook alles permitteren. Tegenwoordig met een uitkering denk je er wel tien keer over na.

De geschiedenis van de tas volgens Wikipedia


Wie op zoek gaat naar de geschiedenis van de handtas hoeft geen lange tijdreis te maken. De handtas bestaat nog niet zo heel lang. Uiteraard heeft de mens door de gehele geschiedenis belangrijke zaken met zich meegedragen, maar dat was meestal met behulp van een buidel, zak, koffer, doos, krat, soort tas of bundel. Eén van de meest noodzakelijke dingen om bij je te hebben was geld. Geld in je hand houden gaat prima, maar een hele dag is haast onuitvoerbaar. Zo ontstond de geldbuidel, welke later ook gebruikt werd om persoonlijke bezittingen zoals documenten, zakdoekje en cosmetica in mee te nemen.

In de Romeinse tijd was er zeker nog geen sprake van een handtas. Destijds werden bezittingen vervoerd in glazen potten voorzien van een koord of een handvat. In de Middeleeuwen droegen zowel mannen als vrouwen bij het reizen tassen over de schouder of aan de gordel. Deze werden geld- of bedeltassen genoemd. Toch bestond in de Middeleeuwen het gilde van tassenmakers al. Naast beurzen en geldbuidels brachten zij ook tassen op de markt die veel doen denken aan de handtas van tegenwoordig. Het was een tas voorzien van een frame of een beugel. Aan het eind van de 15e eeuw werd deze tas vervangen door een grotere afsluitbare buideltas. Nadeel van deze tas was de afmeting. Hij viel erg op en werd daardoor nogal vaak gestolen. Er kwam een handzamer versie voorzien van een slot en vervaardigd van leer of geborduurde stoffen. Naast in de hand, werden deze tasjes ook aan de gordel gedragen.

In de 17e eeuw waren vooral met zilver of goud geborduurde stoffen tassen populair. In Engeland had je ook de ‘budget’, een op een aktetas lijkende handtas die voornamelijk voor documenten werd gebruikt. In de 18e eeuw werd het de gewoonte om doosjes aan kettinkjes mee te dragen. Deze werden aan het oog onttrokken door de ruimvallende kleding. In de 19e eeuw veranderde dit weer helemaal. De kleding werd nauwsluitend en voor de doosjes was geen ruimte meer. Daarvoor in de plaats kwam de zogenaamde ‘reticule’, een tasje gemaakt van papier-maché. Later werden deze ook gemaakt van metaal en leer. Vanaf dit moment is de handtas geboren.

In de 20e eeuw verandert er veel. Eerst door de Eerste Wereldoorlog, in deze tijd ging gebruiksvriendelijkheid boven elegantie. Na de Eerste Wereldoorlog kwam de hang naar elegantie weer terug. Er kwamen weer chique avondtasjes en de tassen voor dagelijks gebruik werden wederom gemaakt van leer. Deze tassen waren gebaseerd op het ouderwetse beugelmodel. Voornamelijk in Duitsland ontwikkelde zich een hele tassenindustrie. Naast de beugeltas werd in de jaren 20 ook de enveloppetas populair. Tijdens de Tweede Wereldoorlog doet eenvoud wederom zijn intrede, er wordt vooral gebruikgemaakt van grote simpele tassen. Na de Tweede Wereldoorlog worden tassen opnieuw van leer, maar ook van imitatieleer gemaakt. Er komen allerlei modellen op de markt, traditionele modellen maar ook geheel nieuwe ontwerpen zien het levenslicht. De handtas verschijnt in vele vormen, er komen dokterstassen, folklore tassen, retrotassen en zelfs tassen met binnenverlichting. De handtas gaat ook steeds meer het modebeeld volgen, zeker als de grote modehuizen ook tassen op de markt gaan brengen.

Welke kleuren heb ik nu na het opruimen?

Ik heb hier heel goed over nagedacht. Omdat ik nu voornamelijk kleren, schoenen en jassen heb in zwart, blauw, donkerbruin en crème, heb ik hier mijn tassen ook op geselecteerd. Ik heb ook gemerkt dat ik de afgelopen jaren geen tassen meer bij heb gekocht. Ja 1 grote witte tas die ik altijd in de lente- en zomermaanden naar mijn werk heb gebruikt maar voor de rest netjes in de kast opruim zodat het niet beschadigd... 1 ding weet ik nu wel zeker, koop tassen die qua materiaal van echt leer of van goede kwaliteit is zodat ze langer te gebruiken zijn. Tassen die lowbudget zijn gaan toch sneller kapot.


Mijn kast is opgeruimd en ik hoef niet meer te zoeken wat ik nodig heb. Ik moet het hier mee doen en moet niets meer bijkopen. Alsof ik het me kan permitteren....hihi...maar ja, ik ben niet materialistisch aangelegd dus heb geen problemen om mij van spullen te ontdoen.

Heb jij onlangs ook je spullen opgeruimd? Laat je ervaring achter onder deze blogpost.

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten