TRAVEL - Eten bij Loetje aan het IJ

Als je een Amsterdammer vraagt waar je de beste biefstuk kan eten in Amsterdam dan is het antwoord gegarandeerd "Bij Cafe Loetje in Amsterdam-Zuid". Inmiddels hebben ze 8 vestigingen: Amsterdam Zuid, Amsterdam Oost, Amsterdam Noord (aan het IJ), Amsterdam aan de Amstel, Overveen, Laren, Bergen en Gorssel.

Cafe Loetje en Loetje aan het IJ

Al meer dan 30 jaar bestaat de naam Loetje. Zij begonnen als een buurtcafe in Amsterdam Zuid. Ik heb jarenlang in die buurt gewerkt en ging daar 1 keer per week naartoe om een biefstukje te eten. Tja, de gulden tijdperk was heel goed voor ons en konden we meer uit eten gaan dan nu met de euro tijdperk. 

Waarom is het daar bijzonder? Heerlijke biefstuk van ossenhaas. Als je een vleeskenner bent dan weet je ook wanneer ze echte ossenhaas gebruiken of goedkope ossenhaas. In de echte ossenhaas zitten niet zoveel pezen en snijdt gemakkelijk. 2 minuten op 1 kant en 2 minuten op de andere kant en je hebt de perfecte biefstuk mits je de echte ossenhaas hebt gekocht. Ossenhaas is duur dus niet iedereen kan het zich permitteren.

Loetje aan het IJ bevindt zich op de Werfkade in Amsterdam-Noord, de geheten Amsterdam Marina. Dichtbij gelegen bekende locaties zijn De IJ-hallen, De IJ-kantine, NDSM-werf, De Botel, etc. 

Het mooie gebouw waarin ze zitten is zeer futuristisch moet ik zeggen en de omgeving op de bewuste zaterdagavond was met het zonnetje zeer fotowaardig.



Menu

Omdat ik Loetje al meer dan 20 jaar ken, weet ik ongeveer wat zij op hun menu heeft staan. Maar bij ons bezoek aan Loetje aan het IJ is het toch altijd afwachten. Hebben ze hetzelfde als Cafe Loetje in Amsterdam Zuid en Amsterdam Oost? JAAAAA

Wij hebben geen voorgerecht genomen want we konden niet wachten om biefstuk te eten. Heerlijke zelfgemaakte friet en gebakken champignons erbij en de maaltijd was compleet. 

Zie onderstaande foto's van de gerechten die wij genomen hebben.
Op foto 1: Biefstuk Ossenhaas "De Roode Waard"...deze moet je echt eten want er zaten heerlijk goed gekruide kippenlevers erbij.
Op foto 2: Schnitzel
Op foto 3: de welbekende Biefstuk Ossenhaas a la Loetje...eigenlijk a la Paula want mijn bril viel op het bord

Drank

Bij een goed stuk vlees hoort ook goed en lekker drinken. En die hadden ze hoor. Probeer de half droge witte wijn....

Nagerecht

Heerlijk heerlijk heerlijk!! Probeer de cheesecake, de creme brullee en de chocolade mouse. Heerlukkkkk


Als ik nu nog naar de foto's kijk dan begin ik te watertanden want het eten was geweldig. De dranken waren goed maar bovenal de bediening was heel goed!! Dat komt niet vaak voor in Amsterdam maar hier weten ze wat gastvrijheid is. Vriendelijke bediening, grappig, snel en heel heel keurig! Daar mag menigeen restauranthouders het 1 en ander aan bijschaven. Chapeau aan de bediening en het eten van Loetje aan het IJ.

Mijn waardering

Ik geef ze een dikke 10 want we stonden in principe op de wachtlijst van 3 kwartier maar binnen 10 minuten kregen we toch een tafeltje. Hoe goed geregeld is dit?!! Als je daar naartoe gaat dan merk je ook op de zaterdagavond dat het aan de lopende band druk is. Zelfs toen wij tegen 9 uur weggingen stroomden er klanten binnen. Dit is een heel goed teken voor een restaurant. Ik ga er nog wel eens een keer naartoe en dan bij voorkeur als het iets warmer weer is. Natuurlijk gaan we tijdig reserveren want we merkten al dat het een geliefd restaurant is.

Een iets mindere kanttekening: waarom kleine schaaltjes als je met 5 personen bent? De schalen voor grote gezelschappen mogen iets groter zijn want je moet alles apart kopen. Maar voor de rest ben ik super tevreden.

Ik zou zeggen "Ga eens een keer eten bij Loetje aan het IJ of bij 1 van de 8 restaurants die zij hebben".

Groetjes Paula







Geen opmerkingen:

Een reactie posten