LIFESTYLE - Ben jij die overvolle kledingkast ook zo beu?

Ik was het zo beu dat ik zoveel kleren in de kast had liggen en hangen en elke keer de stapeltjes keer op keer moest opruimen. Ik heb een resoluut besluit genomen om van elke broek, hempje, t-shirt, longsleeve, jurk, rok, trui, sweaters, etc. 7 te houden want ik wil toch later meedoen aan de Capsule Wardrobe hetgeen inhoudt dat je 33 items 3 maanden moet dragen zonder dat je tussendoor iets koopt aan kleding. Na de 3 maanden mag je weer shoppen.

Opruimen

Voordat je je kast gaat opruimen neem 3 bakken of vuilniszakken met de vermelding HOUDEN, WEGGOOIEN/WEGGEVEN of VERKOPEN. Dan ga je aan de slag. Check eerst welke kleding je WEL past en stop deze meteen in de bak HOUDEN. Datgene wat je niet past of die kapot is stop je in 1 van de 2 resterende bakken of vuilniszakken. Ik ben zo te werk gegaan omdat ik eerst niet wil gaan nadenken met WEGGEVEN of HOUDEN. Veel te moeilijk natuurlijk voor mij....


Ondertussen had ik  5 volle zakken met VERKOPEN en tijdens de verkoop op de IJ-hallen kwam ik er vanzelf wel achter welke items naar de kledingbak konden en had dus een vuilniszak gereserveerd die linea recta de kledingbak ingaat.

Status kledingkast nu

Het is nu een stuk leger geworden in mijn kast en ik heb eindelijk overzicht wat ik wel en niet wilde houden. Om het makkelijker voor mij te maken heb ik maar 2 tot 3 kleuren kleding gehouden. Namelijk zwart/blauw, wit/naturel en roze. Ik draag eigenlijk voornamelijk zwarte kleding en meer met het oogpunt van efficiĆ«nt de was doen. Weet je hoe superhandig het is om de was te doen als je maar een aantal kleuren hebt. Ik heb de zwarte was, witte was en theedoeken/schoonmaakdoekjes/handdoeken. Meer uit praktische overwegingen ook.

Aantal kledingstukken

Van elke kleur en item heb ik 7 stuks gehouden omdat de week uit 7 dagen bestaat. EN omdat ik iets met de cijfer 7 heb. Als je gaat werken dan wil je er elke dag fris en fruitig erbij lopen dus daar moest ik ook nog rekening mee houden. Daarnaast zijn alle items met elkaar te combineren. Nu is het een zaak om geen kleding erbij te kopen zodat na 3 maanden je kledingkast weer overvol is. Ik ga dit wel volhouden.....ik moet wel! De truien en sweaters heb ik maar 3 van overgehouden.

In mijn kast heb ik nu:


7 broeken
7 jurken
7 rokken
7 bermuda's
7 shorts
7 singlets/hempjes
7 t-shirts
7 t-shirts met lange mouwen
7 coltruien
3 wollen truien
3 sweaters
3 joggingbroeken
3 pyama's

In mijn hangkast (die hiervoor behoorlijk vol was waardoor ik kleding buiten de kast moest hangen) heb ik het volgende:

3 colberts
3 winterjassen
3 trenchcoats
2 regenjassen
3 leren jacks
3 vesten

Waarom?

Ik wil overgaan tot het minimalistisch wonen. Dit houdt in dat je weinig spullen in huis hebt en daardoor ook leegte maakt in je hoofd en waardoor je ruimte geeft aan nieuwe dingen in je leven. Het is een psychologisch iets maar het helpt wel. Ik ben dus begonnen met mijn kledingkasten maar de rest van het huis gaat volgen.


IJ-hallen

Daarom is de verkoop van kleding, schoeisel, jassen en en andere accessoire een alternatief voor marktplaats. Omdat ik negatieve ervaringen heb meegemaakt op marktplaats maar ook op facebook sta ik toch liever op de IJ-hallen, alhoewel het niet altijd wat oplevert maar je hebt meteen sociale contacten gemaakt en een leuke dag.

Volgende stap

Zijn de tientallen schoenen die ik heb. Ik had al een aantal verkocht op de IJhallen maar ik heb nog meer! Dit zal ik in de volgende blogpost aan de orde stellen.

Ken jij ook dat gevoel dat je af wilt van een overvolle kast? Probeer maar uit! Wees er wel op alert dat je moeite zult hebben om kledingstukken weg te doen maar je moet er ook aan denken dat als je een lege legplank hebt, dat je deze over een tijdje weer kunt aanvullen.

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten