FOOD - Sinaasappelcake met een hele sinaasappel

Ik ben fan van Annabel Langbein met haar programma The Free Range Cook. Ze kookt makkelijk en snel en legt goed uit wat je allemaal nodig hebt en hoelang iets moet koken of bakken. Op YouTube heb ik 200 filmpjes van haar bekeken omdat ik op zoek was naar het recept van de Sinaasappelcake waar je een hele sinaasappel moest gebruiken. En ik heb het gevonden hoor!! In het engels heet het Orange Lightning Cake. Zo zoet maar o zo lekker.

Sinaasappelcake

De cake is hartstikke lekker en vooral als het net uit de oven komt! Helaas ben ik veel te gulzig geweest en sneed ik een plak helemaal verkeerd waardoor de cake uit elkaar viel. Deze cake vind ik vrij machtig maar dat interesseert me niet want hier heb ik al weken naar zitten kwijlen. Als het afgekoeld of koud is dan is het vrij compact maar oh zo super lekker.

Ingrediënten


250 gram bloem

250 gram suiker (als je dit te zoet vindt dan kan je altijd minder gebruiken)
250 gram boter (of 125 gram boter en 125 olie)

1 zakje vanillesuiker
1 zakje bakpoeder

2 eieren
boter om de bakblik in te vetten

Bereiding

Doe in een kom de bloem, suiker, vanillesuiker en bakpoeder en meng deze goed door elkaar.

Dit zijn de droge ingrediënten. Nu ga je je voorbereiden op de natte ingrediënten.
Snij de sinaasappel tot blokken. Je hoeft het niet te pellen omdat we de hele sinaasappel gaan gebruiken.


Stop ze vervolgens in de blender en blend het tot een fijne massa.



Doe in een grotere kom de 2 eieren en kluts deze totdat het een romige massa is geworden.



De boter moet halfvloeibaar zijn (in de magnetron smelten) zodat het makkelijker mixen is. Mix deze mee met de eieren en doe de olie erbij en mix deze heel goed.


Nu kan de sinaasappelmassa erbij en mix deze goed door het beslag.


Ik zeef mijn meel altijd en heb dus deze zeef gebruikt.


Dus de droge ingrediënten kunnen nu toegevoegd worden aan de ei-massa.
Zeef de meel beetje bij beetje en mix ondertussen totdat het een mooie beslag wordt en waar je een aantal stukjes sinaasappel kan zien.


Beboter de bakblik, doe een beetje meel in de bakblik en zorg dat de blik helemaal onder de meel zit. Het overtollige meel doe je op een bordje. 




Doe nu het beslag in de vorm en bak de cake in 1 uur in de oven op 180 graden.



Na 1 uur is de sinaasappelcake klaar. Ik raad je aan om niet meteen te snijden zoals ik het heb gedaan maar laat het afkoelen en ga dan pas snijden.



Ik weet dat er diverse soorten sinaasappelcakes zijn maar deze is heel bijzonder omdat je niets van de sinaasappel weggooit. Heb jij dit recept ook eerder gemaakt? Deel je ervaring door een reactie te geven onder deze blogpost.

Eetsmakelijk en geniet van deze overheerlijke cake.

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten