Ga met mij mee naar Fethiye en Oludeniz...Blue Lagoon

Merhaba, nasilsin? Een goede dag, hoe gaat het? Dat zijn de eerste woorden Turks die ik leerde. Als je aan Turkije denkt dan denkt iedereen aan de badplaatsen Antalya, Lara, Alanya, Bodrum, Kusadasi, etc. Maar een badplaats die ik heel weinig hoor is Fethiye en Oludeniz. Weten jullie hoe mooi deze omgeving is? Ik kom er al jaren en ik verveel me daar nooit want de natuur is daar zo mooi. Er is daar van alles te doen en veel te zien. Ik kan helaas niet alles benoemen omdat het teveel is.


Vanuit Nederland vliegen diverse maatschappijen richting Dalaman waar je de shuttlebus of de bus pakt voor een rit van bijna een uur naar Fethiye. Het ene moment vlieg ik met Corendon, het andere moment met Transavia en soms met Sunexpress. De prijzen van de vliegtickets kunnen varieren aangezien het ook afhankelijk is in welke periode je gaat vliegen. De goedkoopste retourticket die ik tot nu heb gekocht is € 40,= met Arke (nu TUI genaamd).

Bezienswaardigheden

De Vismarkt

Als je in Fethiye bent dan moet je absoluut naar de vismarkt. De vismarkt is een hofje die door restaurants is gecreëerd. In het midden staan diverse kooplui die hun verse vis aanbieden. De verse vis wordt gewogen en schoongemaakt en vervolgens geef je aan in welk restaurant je gaat zitten. Zij brengen de schoongemaakte vis bij het restaurant zodat deze het kan bereiden. En ik moet zeggen....je eet daar voor heel goedkoop het lekkerste eten wat je in Nederland absoluut niet kan krijgen..tenminste...ik heb de smaak niet in Nederland gevonden. 

Oude Centrum

De vismarkt is gesitueerd midden in het centrum van Fethiye. Het centrum is heel klein maar je kan daar alles krijgen wat je in Nederland ook kunt kopen alleen zijn de prijzen 3 x zo goedkoper wanneer het om Turkse producten gaat. Het oude centrum is heel pittoresk en heel knus en je proeft de typische Turkse sferen. De restaurants, souvenirwinkels en de Turkse theehuizen sieren de straten. Vergeet niet baklava of künefe bij de enige Gaziantep pattiserie in het centrum. Eet alleen maar baklava die echt uit Gaziantep komt omdat Gaziantep DE eetstad van Turkije is.


Vrijdagmarkt

Elke vrijdag is er een grote markt waar je voornamelijk voedingsmiddelen kan kopen. Er zijn een aantal kramen die schoenen, tassen, kleding en huishoudelijk artikelen verkopen maar niet zoveel als wat men aan voedingsmiddelen verkoopt. De markt wordt bedekt met grote lappen zeil die de marktkooplieden met stevige touwen en metalen draden vastbinden aan de lantaarnpaals en stangen. Ook op de markt geldt: AFDINGEN. Ben je klaar met shoppen dan kan je in een andere gedeelte van de markt, zitten en een hapje doen met een drankje.



Boulevard

Fethiye is een kleine havenstad. Aan de haven is een lange boulevard gebouwd die strekt vanaf het centrum tot aan het strand van Calis (5 km. van Fethiye). Hoeveel kilometers deze boulevard beslaat weet ik niet maar als Calis bijna 5 km van Fethiye is, dan kan je het eigenlijk al een beetje voorstellen hoelang de boulevard is. Langs de boulevard heeft men palmbomen gepland die de boulevard een romantisch gezicht geven. Je waant je echt in een totaal andere wereld. Langs het boulevard heeft men de afgelopen jaren diverse restaurants, theehuizen, grand cafe's etc. gebouwd waardoor het in de zomermaanden een drukte van jewelste is maar met een relaxte sfeer. De meeste Turkse toeristen vertoeven zich rondom de Boulevard, terwijl de Engelse en Nederlandse en Duitse toeristen zich in Oludeniz begeven. Vergeet niet een broodje vis te eten op het bootje (naam vergeten) aan de boulevard. De lekkerste broodje kabeljauw eet je daar.

Oludeniz

Is in de wintermaanden een spookstad. Rondom 1 mei (wanneer het toeristenseizoen begint) dan starten de ondernemers met het opbouwen en inrichten van de winkels, de hotels worden opgeknapt en een likje verf wordt gegeven, het hele binneninterieur wordt vernieuwd en vrachtwagens van de groothandels voor voedingsmiddelen rijden af en aan. De eerste toeristen stromen binnen en binnen een maand is de gezelligheid gekeerd in Oludeniz. Oludeniz heeft een zeer brede zand-/kiezelstrand waar je met gemak urenlang op een ligbed kan liggen zonder dat je elke keer gestoord wordt door voorbijkomende passeerders. Heb je trek in een snack, dan loop je even naar het restaurant tegenover je ligbed. Douche en kleedcabine zijn aanwezig waardoor het voor de dagjesmensen makkelijk is om schoon en fris te gaan eten na in de zon te hebben gelegen.


Araxa, Saklikent, Kayakoy, Tlos, Telmessos

Ik wil niet veel zeggen maar deze plaatsen moet je echt naar toe. In deze omgeving bevinden zich de waterbronnen, watervallen, oude griekse dorp, ruines van arena's en andere nederzettingen. Google op internet en je vindt alle informatie.

Paragliden, paardrijden, watersporten en duiken

Heel veel zie je op Youtube voorbij komen, de filmpjes van paragliders die van de hoge berg Babadag afdalen. Zie onderstaand een filmpje vanaf de berg. Paardrijden vanaf Hisaronu richting Kayakoy, watersporten voor het strand van Oludeniz of vanaf een boot. En duiken...duiken...duiken... Een aanrader is European Diving Centre Fethiye. De eigenaren Alan en Jill zijn vrienden van mij en mijn eerste duikles werd gegeven door Alan. Ik ben ontzettend bang voor het diepe water maar toen ik mijn eerste duikles had, wilde ik niet meer uit het water. Broodjes voeren aan de vissen. Wat een wondere onderwaterwereld.



Cosmeticamerken

In Fethiye hebben ze sinds kort een shoppingmall genaamd Erasta. Er bevinden zich 2 drogisterijketens Gratis en Watsons. Je moet het zien als Etos en Kruidvat met als kanttekening dat Watsons van de Watsons Groep is waar Kruidvat ook onder valt. Ik heb daar ook producten van de Kruidvat gezien en vond het best wel grappig eigenlijk. In deze winkels vind je merken zoals Maybelline, L'Oreal, Max Factor, Essence, The Balm en de Turkse cosmeticamerken Flormar en Pastel. V.w.b. kwasten vond ik daar alleen het merk Real Techniques maar wel voor een lagere prijs dan wat ik hiervoor in Nederland moest betalen. In deze drogisterijen vind je alles wat je nodig hebt op het gebied van huid-, gezichts- en lichaamsverzorging. Merken die wij in Nederland hebben zal je daar zien staan. Ik ben verliefd op de merken die Gratis en Watsons aanbiedt want de prijs doet het gewoon. Vergeet ook niet de echte henna daar te kopen want het spul is ontzettend goed voor je haar.



Mocht je ooit eerder in Fethiye zijn geweest en weet je nog meer bezienswaardigheden: laat dan een reactie achter...

Groetjes Paula

Geen opmerkingen:

Een reactie posten